Onafhankelijke koepel van 43 beroepsverenigingen uit acht sectoren met circa 62.000 leden.
Aangesloten bij de Vakcentrale voor Professionals.

2 oktober 2015

Iemand Anders

"Daar ben ik niet van" en "dat doet iemand anders wel": U kent ze wel de heden ten dagen veel gebezigde kreten.

"Het bericht van het vertrek van onze medewerker Iemand Anders, heeft ons daarom ook droevig gestemd. Iemand Anders was één van de meest waardevolle en ijverige medewerkers binnen ons bedrijf. Iemand Anders zal een lege plek nalaten die moeilijk op te vullen zal zijn. Iemand Anders heeft jarenlang veel meer voor ons bedrijf gedaan, dan men normaal van een mens kan en mag verwachten. Als er iets gedaan moest worden of wanneer er hulp nodig was, hoe dikwijls hoorde men dan niet éénstemmig: "laat Iemand Anders het maar doen". En vroeg men een medewerker een bepaalde taak op zich te nemen, dan was vaak het antwoord: "dat kan Iemand Anders veel beter dan ik" of "daar heeft Iemand Anders meer tijd voor" of "daar heeft Iemand Anders meer verstand van". Ja, Iemand Anders was een heel bijzonder mens, dikwijls een wondermens! Men verwachtte veel te veel van Iemand Anders. Met het vertrek van Iemand Anders zullen we alles zelf weer moeten doen, allemaal."

Verantwoordelijkheid is een begrip binnen iedere organisatie. Net als de verantwoordelijkheid afschuiven. Dit afschuiven kan, hoe vreemd dit ook klinkt een weldoordachte beslissing zijn. In dat geval ligt het probleem niet alléén aan de persoon die de verantwoordelijkheid afschuift, maar ook in de organisatie. Als er vaak taken worden afgeschoven op anderen, dan zijn er wellicht twee dingen aan de hand. In de eerste plaats een cultuur waar mensen zich niet verantwoordelijk voelen voor "wat moet gebeuren" en in de tweede plaats is de manier waarop verantwoordelijkheden zijn vastgelegd niet adequaat. Als verantwoordelijkheden te letterlijk zijn opgeschreven, dan voelen mensen zich alleen verantwoordelijk voor precies dat wat onder zijn/haar naam staat. Staat het te globaal omschreven, dan voelen mensen zich niet aangesproken.

Een belangrijke oplossing is om taken bespreekbaar te maken, bewust te maken en om te bouwen aan een verantwoordelijkheidsbesef binnen de organisatie.

Ellen Clason

Onderhandelaar Gemeenten, Provincies, Schiphol, Kamer van Koophandel, Kadaster, TUD, DLO en CAOP.

telefoon 0704191911 mobiel 0620523965
stuur Ellen een mail


Blogcategorie

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Bekijk de laatste nieuwsbrief
Deel deze pagina: